• Hjem
  • Hvad er en almindelig indikator på et phishingforsøg?

Hvad er en almindelig indikator på et phishingforsøg?

21. juli 2024 Klaus Hesselberg Kommentarer lukket

Hvad er en almindelig indikator på et phishingforsøg?

Chancerne er store for, at du kender nogen, der har været offer for et phishingangreb. Som internetbruger er det sandsynligt, at du også har været mål for phishing. Når du tænker over, hvordan du undgår fremtidige phishingangreb, kan du undre dig over: “Hvad er en almindelig indikator på phishing?”

Nedenfor definerer vi phishing, diskuterer nogle nylige statistikker, deler tips til at identificere phishingangreb og afslutter med nogle strategier til at beskytte dine data – såsom at bruge en password manager.

Hvad er phishing?

Inden vi besvarer dette spørgsmål, er det nyttigt at definere phishing. Kort sagt består phishing af falske henvendelser, der søger at udnytte brugernes frygt, nysgerrighed eller hjælpsomhed, ofte med en følelse af hastværk for at fremkalde en hurtig interaktion. Phishingoperationer forsøger ofte at få folk til at afsløre personligt identificerbare oplysninger (PII) som adgangskoder, økonomiske oplysninger eller CPR-numre. Nogle operationer kan få folk til at klikke på hjemmesider, der indeholder malware, så cyberkriminelle kan inficere computere og stjæle endnu mere følsomme data.

Phishingoperationer skjuler ofte deres skadelige hensigter ved at udgive sig for at være velrenommerede institutioner. Så hvad er en almindelig indikator på phishing? Ifølge 2023 Bitwarden Password Decisions Survey kommer næsten halvdelen (41%) af phishingangreb fra falske finansielle institutioner. Toogtyve procent kommer fra angivelige chefer eller ledere, og 21% fra falske offentlige myndigheder.

Hvordan identificerer man phishingangreb?

Nu hvor du forstår definitionen af phishingangreb og har lidt kontekst om strategien bag dem, er det nyttigt at vide, hvordan man identificerer phishingangreb. Mens phishingangreb desværre bliver mere sofistikerede, er der stadig nogle tydelige tegn på, at en e-mail eller vedhæftning kan være mistænkelig, og som kan afsløre, hvad der kan være en almindelig indikator på phishing.

Phishing-orienterede e-mails, der hævder at komme fra velrenommerede institutioner, kan vise et mistænkeligt afsendernavn og e-mailadresse. For eksempel kan en e-mail, der angiveligt kommer fra Chase Bank, mangle et bogstav eller inkludere et meningsløst symbol (ch$se.com).

Links, der angiveligt sender dig til for eksempel IRS, DMV eller din lokale bank, kan også være problematiske. Det er værd at tage et ekstra par sekunder til at svæve over links for at bekræfte, at de går til den rigtige hjemmeside. Hvis du er i tvivl, skal du logge direkte ind på den pågældende konto eller tage telefonen og tale med en officiel kundeservicemedarbejder for at verificere, at korrespondancen er legitim.

Det er også vigtigt at undgå at åbne vedhæftninger fra personer, du ikke kender. At modtage vedhæftninger, du ikke havde forventet, fra navne du ikke genkender, er et tegn på, at afsenderen måske prøver at snyde dig eller lokke dig til at downloade malware.

Et andet tydeligt tegn er korrespondance fyldt med stave- og grammatikfejl, beskeder der hævder, at der er et problem, du skal adressere omgående, og beskeder der advarer dig om “mistænkelig aktivitet”. Selvom disse stavefejl sandsynligvis bliver mindre almindelige med udbredelsen af generativ AI.

For en mere udtømmende liste over tegn, der kan hjælpe dig med at afgøre, hvad der er en almindelig indikator på phishing, henviser Federal Trade Commission (FTC) til deres informative webside dedikeret til at opdage phishing-svindel.

Beskyttelse af data mod phishingangreb

FTC giver fire solide anbefalinger til at beskytte data mod phishingangreb. De inkluderer:

  1. Brug af sikkerhedssoftware til at beskytte din computer (og husk at køre softwareopdateringer!).
  2. Beskyttelse af din mobiltelefon ved at indstille softwaren til automatisk at opdatere.
  3. Udnyttelse af multi-faktor autentificering (også kendt som to-faktor autentificering og to-trins login) for at give et ekstra lag beskyttelse i tilfælde af, at en cyberkriminel får fat i dine loginoplysninger.
  4. Sikkerhedskopiering af computerdata til en harddisk eller skyen og sikkerhedskopiering af mobiltelefondata ligeledes.

Password managers er også et meget vigtigt værktøj til at beskytte mod almindelige indikatorer på phishing. Som beskrevet i denne blog hjælper password managers brugere med at holde styr på website-URL’er, gemme kendte og bekræftede URL’er og bekræfte, når en bruger lander på en kendt side. Alt dette er ud over deres primære, grundlæggende mission om at gøre det muligt for brugere at generere, gemme og sikre stærke og unikke adgangskoder i en end-to-end krypteret vault.

Kom i gang med Bitwarden

Klar til at forbedre din cybersikkerhed med Bitwarden? Kontakt Uni-it og lad os tage en snak eller lad os give dig en demo.

Bouet Møllevej 5, 9400 Nørresundby ca@uni-it.dk +45 82 82 94 94